Onderwerpen
Onderwerp: programmeren
Ik kan stellen dat ik HTML best snap, ik begrijp ook nog wel wat van PHP, IFTTT lukt me ook nog wel, maar daarna houdt het op. Nu wil ik geen programmeur worden. Waar het mij om gaat is dat ik computers en hun taal (algoritmes) beter wil leren begrijpen. Steeds meer zaken in het [...]
Onderwerp: constante verandering (change-communicatie)
Wat gaat die wereld en zijn ontwikkelingen toch hard, vind je ook niet. We worden gebombardeerd met nieuwe technologieën en ik merk dat steeds meer mensen afhaken. Ik ben voorstander van de ontwikkeling, maar wil graag zorgen dat je mensen wel mee blijft krijgen. Communicatie is daarin een hele belangrijke factor volgens mij die wel [...]
Onderwerp: data
Het is zo langzamerhand overal om ons heen. Big, small, (on)bruikbaar, gevaarlijk, toegepast, collectors-item, afstotelijk. Hoe zet je data om in informatie en hoe kun je het op de juiste manier gebruiken om je merk te bouwen. Is data alleen maar IQ of kunnen we uit data ook een bepaalde mate van EQ ontleden? Uiteraard [...]
Onderwerp: neuro (marketing)
Voor zover ik kan inschatten, ligt dit heel dicht tegen het onderwerp psychologie aan, maar toch wil ik er een los overwerp van maken om meer kennis op te doen van de werking van de hersens en 'herkenning'. Bij het maken/laden van een merk streef je volgens mij voor een groot deel naar die herkenning [...]
Onderwerp: statistiek
Vroeger op school ben ik nooit zo'n fan geweest van statistiek. Ik weet eerlijk gezegd nog steeds niet of ik het volledig ga snappen. Maar het fascineert me wel. Ik heb met veel plezier o.a. "Black Swan" gelezen van Nassim Taleb. En omdat onze wereld steeds meer data gedreven wordt, wil ik snappen hoe we [...]
Onderwerp: duurzaamheid
In dit geval bedoel ik met duurzaam de lange termijn, niet alleen goed zijn voor het milieu. In marketing: zuinig zijn op je klant en niet voor de kwartaal of jaarwinst optimalisatie willen gaan. Geen producten willen verkopen die mensen eigenlijk niet nodig hebben. We raken hier heel dicht het onderwerp ethiek, maar ik wil [...]
Onderwerp: innovatie
Bij het bouwen van een merk wil je herkenbaarheid ontwikkelen. Dat vraagt om een aanpak waarbij je niet voor grote revoluties gaat, maar liever voor evoluties. Hoe kunnen we daar de steeds sneller wordende ontwikkelingen aan koppelen en gebruik maken van innovatie? Wat is innovatie? In mijn hoofd deels meteen gekoppeld aan technologie, maar dat [...]
Onderwerp: quantumcomputing
Ik hoor je bijna denken, "what the F#$* heeft dit met merk, marketing of communicatie te maken". Helemaal niets waarschijnlijk! En toch wil ik dit onderwerp ook snappen. Zelfs na het lezen van "Quantum Computing for Babies" snap ik nog niet helemaal wat een quantum byte is en hoe ik er in mijn hoofd mee [...]
Onderwerp: agile
Een merk bouwen - maar ook een bedrijf voeren - in een veranderende wereld. Een project wat complex is en constant bijsturen vereist. Hoe zorg je dat je in een duidelijke heldere richting blijft lopen naar je 'streep op de horizon'. Hoe krijg je iedereen mee. Waar bouw je flexibiliteit in en waarom? Hoe kun [...]